sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Päivä 13 - Thaimaa

Aamiaisen jälkeen kuntosali. Aamupäivällä tutustuminen Chong Fahin vesiputoukseen. Otimme hotellin pihasta tuk-tukin, jolla sitten suoritimme matkan. Sovimme kuskin kanssa, että hän odottaa meitä autossa, kun käymme putouksella.

Vesiputoukselle on päätieltä vielä matkaa 7 kilometriä, joten kävely sinne on tällä helteellä raskasta.
Matkalla Chong Fah-vesiputouksille

Vajaan puolen tunnin köröttelyn jälkeen olimme perillä. Alueelle pääsemiseksi pitää vielä maksaa kansallispuistomaksu, joka on 100 bahtia.

Tuk-tuk kuski - hyvin ystävällinen vanhempi herra - jätti meidät viimeiseen mahdolliseen paikkaan, josta sitten jatkoimme itse matkaa jalan.

Ensimmäisen tason putoukselle oli matkaa reilu 500 metriä ja siinä on jo pari jyrkähköä mäkeä. Sääliksi kävi ihmisiä, jotka sinnittelivät matkaa varvassandaaleilla.

Chong Fah - matkalle ensimmäiselle tasolle

Ensimmäinen putous on varmaan suurin, aika hieno paiķka viidakon keskellä. Siitä pääsee vielä jatkamaan seuraaville tasoille, niitä on kaikkiaan viisi. Tästä eteenpäin tie on vain pieni polku viidakossa, korkeuserot ovat suuret ja polku on paikka paikoin aika liukas. Polun arteen asetetut kaiteet ovat todella tarpeen, jotta eteenpäin pääsee muutenkin kuin nelinkontin. Kunnon jalkineet ovat tarpeelliset.
Chong Fah - ensimmäinen taso

Kiipesimme hiki puserossa kolmannelle tasolle saakka, jossa huikean virkistävä pulahdus putouksen alla olevaan suvantoon.

Chong Fah - matkalle kolmannelle tasolle

Chong Fah - kolmas taso

Koska olimme luvanneet kuskille palata takaisin tunnin kuluttua, lähdimme patikoimaan takaisin taksille. Hyvä reissu! Kuski veloitti meiltä koko hommasta 800 bahtia, annoin vielä satasen ekstraa, koska pysähdyimme paluumatkalla vielä minimarketissa.

Piipahdus hotellihuoneessa ja sitten rannalle. Loppupäivä samaan tapaan kuin kaikki muutkin, kaupungille pimenevään iltaan syömään.